Liesbeth Lehr, Beeldend kunstenares

Zaltbommel

 

 

 

Liesbeth Lehr, Maartendijk, 1941

 

Opleiding lerares tekenen en textiele werkvormen (hbo) 1959-1964

Lerares 1965-1978 nijverheidsonderwijs, volksuniversiteiten, cursussen.
Leerde het gobelinweven bij Paula Dietz 1976-1980

Voerde vele gobelinopdrachten uit voor voornamelijk kerken, kapellen en stiltecentra.

Zij verdiept zich in de religieuze symboliek.

In 1986 maakte zij haar laatste grote gobelin voor de kapel van het Refaja-ziekenhuis te Dordrecht.

Een geheel andere kunstvorm, namelijk het materieschilderen boeide haar al vanaf haar jeugd.

Grote inspirator was de Spaanse schilder Antoni Tàpies. Pas in de jaren ’80 wordt het haar kunstvorm.

Zij ontwikkelde een techniek van gegoten papier, zand en objets trouvé.

Schrift met zijn diepgewortelde symbolische betekenis is een andere inspiratiebron.

Haar manier om met teksten en tekens om te gaan behoort tot de informele kalligrafie.

Zij bewerkt teksten van allerlei aard, vrij of in opdracht, zoals bijbelcitaten, filosofische gedachten en poëzie .

De belangrijkste opdracht was een ontwerp voor de Nieuwe Bijbelvertaling in 2004.

Andere inspiratiebronnen: Rust en Stilte

Stilte is een grote vriend van de ziel, in stilte maken wij contact met de levensbron.

Fresco’s en wandschilderingen, vooral de Italiaanse renaissance schilderingen, zijn de laatste jaren inspiratiebron.

De afbeeldingen van engelen en madonna’s worden d.m.v. contradruk overgebracht.

Zij probeert zowel het aardse als het transcendente in haar werk vorm te geven.

 

Uit een deel van haar werk spreekt een de tijd overstijgende spiritualiteit.